گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها

گروه سیاسی- حذف اعتبار۲۰۰میلیارد تومانی برخی نهادها در سال ۹۷، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از وضعیت بخش تولید و میزان استفاده از توان تولیدی داخلی، مصوبه مجلس برای محدودیت نمایندگان جهت عضویت همزمان در مجامع و شوراها از موضوعات مهم مجلس شورای اسلامی بود. این جلسه در غیاب لاریجانی به ریاست مسعود پزشکیان و علی مطهری نواب رییس مجلس برگزار شد و گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد بخش تولید با رویکرد اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و ... در دستور کار نمایندگان قرار داشت.
گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از وضعیت بخش تولید
نادر قاضی‌پور‌، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل «۴۴» قانون اساسی مشروح گزارش کمیسیون متبوعش را در خصوص بخش تولید با رویکرد اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات در تامین نیازهای کشور قرائت کرد. در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مشروح گزارش مذکور را بخش‌های اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام در حوزه تولید، وضعیت موجود بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، راهبردها و اولویت‌ها در بخش‌های امور تولیدی و زیربنایی در بخش‌های آب، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، حمل‌و‌نقل، انرژی و ارتباطات قرائت کرد و ارزیابی خود از عملکرد قانون حداکثر و ارائه راهکارهای اصلاحی را تشریح کرد. در بخش ارزیابی عملکرد این قانون و ارائه راهکارهای اصلاحی در این گزارش آمده است که هدف از اصلاح این قانون در سال ۹۱ رفع ایرادات مکانیسم اجرای قانون و تقویت ضمانت اجرا بود که در عمل موفق نشد.
علی مطهری در جلسه علنی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل «۴۴» قانون اساسی درباره بخش تولید با رویکرد اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور ضمن تشکر از این کمیسیون، گفت: نمایندگان پیشنهادات‌شان را در خصوص گزارش کمیسیون حمایت از تولید ملی ۴۸ ساعته ارائه دهند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای عضویت همزمان نمایندگان در مجامع و شوراها را محدود کردند. وکلای ملت در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ماده ۳۸ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن هر نماینده به عنوان ناظر به طور همزمان فقط می‌تواند حداکثر در دو مجمع، هیات یا شورای غیراستانی عضویت داشته باشد.
به موجب ماده ۳۹ این طرح که به تصویب مجلس رسید، بخشی از ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس به این شرح اصلاح می‌شود: هیات‌رییسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف حداکثر ظرف یک هفته ضمن اطلاع‌رسانی به استیضاح‌کنندگان و دعوت کتبی وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی کند. نمایندگان همچنین در ماده ۴۰ این طرح مصوب کردند قانون مستثنی بودن مصوبات مربوط به آیین‌نامه داخلی مجلس از موضوع ماده دو قانون مدنی نسخ و این متن به عنوان یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود: مصوبات مربوط به آیین‌نامه داخلی مجلس بلافاصله پس از تصویب نهایی لازم‌الاجرا و از شمول ماده دو قانون مدنی مستثنی است. طبق مصوبه دیگر مجلس مقرر شد در کلیه مواد قانون آیین‌نامه عبارت هیات‌رییسه دائم به هیات‌رییسه و عنوان کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی به کمیسیون آیین‌نامه داخلی تغییر یابد.
همچنین پس از تذکرات متعدد نمایندگان و با نظر رییس مجلس مواد ۳۵، ۳۶ و ۳۷ طرح اصلاح آیین‌نامه درباره نحوه بررسی سوال نمایندگان از وزرا با نظر مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس به کمیسیون مربوطه ارجاع شد تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
محمدعلی وکیلی‌، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل خبر داد. وی در جلسه علنی مجلس گفت: طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و همچنین اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم اعلام وصول می‌شود. به گفته وی، همچنین طرح استفساریه ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ اعلام وصول می‌شود. همچنین وکیلی تاکید کرد که گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ کل کشور که توسط دیوان محاسبات تهیه شده اعلام وصول می‌شود. وی افزود: این گزارش ظرف روزهای آینده توسط رییس دیوان محاسبات در مجلس قرائت می‌شود.دیروز نماینده مردم بروجرد در نطق خود ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر ترامپ، گفت: ترامپ با اقدامات خود بیشتر موجب انزوای آمریکا می‌شود. بروجردی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، گفت: اجلاس بین‌المللی مجالس اسلامی توسط مجلس شورای اسلامی با حضور 44 کشور و 15 رییس مجلس در حال برگزاری است که از دست‌اندرکاران و رییس مجلس تشکر می‌کنم. البته به دلیل همزمانی کار اجلاس با کار مجلس خیلی از همکاران نتوانستند در آن اجلاس حضور پیدا کنند. وی در خصوص اقدامات اخیر رییس‌جمهور آمریکا، گفت: اقدامات نابخردانه ترامپ در تجاوز به قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت‌ رژیم صهیونیستی و بی‌حرمتی وی را به جامعه سیاه‌پوستان محکوم می‌کنم. ترامپ با پرداختن به اینگونه اقدامات به انزوای بیشتر آمریکا دامن می‌زند. در وضعیت کشور ما حلقه ضعیفی به نام اقتصاد وجود دارد که مهم‌ترین وظیفه قوای سه‌گانه، تقویت این حلقه و مبارزه با بیکاری و رکود است.
بروجردی ادامه داد: چرا در کشوری که بزرگ‌ترین دارنده نفت و گاز جهان است باید اینگونه بیکاری باشد؟ چرا به بندهای اقتصاد مقاومتی عمل نمی‌شود؟ چگونه می‌شود با تسهیلات بالای 20 درصد چرخه تولید فعال باشد؟ کدام محصول داخلی سودی بیش از 20 درصد دارد که درآمد آن باید تحویل سیستم بانکی شود؟ امروز نیازمند تحول در عرصه اقتصاد و سیستم بانکی کشور هستیم. نماینده مردم بروجرد بیان کرد: چه کسی پاسخگوی صدها میلیون دلاری است که نتیجه بی‌تدبیری وزارت نفت و شکایت ترکیه است؟ همین اتفاق تاسف‌بار با کشور ترکمنستان در حال تکرار است که آنها شکایت کردند و در این شرایط اگر یک بار دیگر محکومیت بگیریم باید صدها میلیون دلار دیگر پرداخت کنیم. اینها موجب شده روابط اقتصادی ما با ترکمنستان به مشکل بخورد و از پنج میلیارد دلار به 10 درصد برسد. دولت در این باره یک تجدیدنظری بکند. وی ادامه داد: اغتشاشات در کشور که نمونه دیگری از ندانم‌کاری‌های مسوولان بود مورد سوء‌استفاده خارجی‌ها قرار گرفت و به حیثیت ملی ما ضربه خورد. از مردم تشکر می‌کنم که با حضور بهنگام خود توطئه را خنثی کردند.
علیرضا محجوب در جلسه علنی مجلس در تذکری مستند به بند ۱ اصل ۳ قانون اساسی در خصوص ایجاد محیط مساعد برای استقبال از فضائل اخلاقی، گفت: شورای شهر تهران با بازماندگان حادثه پلاسکو نشستی داشت که در آن نشست مشخص شد که میزان گله‌مندی این افراد از بی‌توجهی و کم‌توجهی بسیار زیاد است. آنها از مجلس انتظار توجه دارند و ما باید به خانواده شهدای ایثار و همچنین بازماندگان حادثه سانچی و حوادثی از اینگونه توجه داشته باشیم. وی افزود: باید فضایی برای استقبال از فضائل اخلاقی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت در کشور ایجاد شود.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور